U bent hier

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

' . t('Embed code') . '

' . t('close') . '

Ervaringen opname

Alle aspecten van de zorg moeten zo goed mogelijk afgestemd worden op de noden van patiënten. De ervaring van patiënten zegt iets over de mate waarin het ziekenhuis de patiënt centraal stelt. Zorginstellingen kunnen de feedback van patiënten gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Welke aspecten worden gemeten ?

We peilen naar:
De ervaring van patiënten met de zorg. Dit wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling. Het Vlaams Patiëntenplatform vzw ontwikkelde deze vragenlijst na raadpleging van patiëntenvertegenwoordigers. Het is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen.
Deze resultaten zijn voor volwassen patiënten, die voor minstens 1 nacht zijn opgenomen in het ziekenhuis.
U ziet hier het resultaat van de vragen per thema:

Het gaat hierbij om gecorrigeerde resultaten. We corrigeren voor verschillen tussen ziekenhuizen in de patiëntengroep die de vragenlijst heeft ingevuld, zoals de manier van afname, de leeftijd, het geslacht, de woonsituatie, de gezondheidstoestand en scholingsgraad.

Hoe kan je de resultaten interpreteren ?

Voor deze indicatoren werd een streefwaarde vooropgesteld. De grafiek maakt duidelijk of dit ziekenhuis met zijn resultaat de streefwaarde behaalt.
Het is belangrijk om te vermelden dat elke indicator op zichzelf staat. Je kan dus geen optelsom van alle behaalde resultaten per ziekenhuis maken. Deze indicatoren geven dan ook geen totaalbeeld van de kwaliteit in dit ziekenhuis. Het gaat slechts om deelaspecten voor elk van de thema's.

Algemene beoordeling en aanbeveling

Hoeveel procent van de patiënten gaf 9/10 of 10/10 aan dit ziekenhuis? De patiënten konden een score van 0/10 tot 10/10 aanduiden. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

70 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Via het meten van de ervaringen van patiënten weet men hoe patiënten hun ziekenhuisverblijf beleefden. Dit meten is geen doel op zich, maar een middel om verbeteringen na te streven. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst 'Vlaamse patiënten Peiling' (of een andere tevredenheidsvragenlijst).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Ruim 70% van onze patiënten geven ons een score van 9 of 10 op 10.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten zou het ziekenhuis "zeker wel" aanbevelen bij familie of vrienden? De patiënten kregen de keuze tussen: zeker wel, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, zeker niet. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

73 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

De mate waarin patiënten het ziekenhuis zouden aanbevelen aan familie of vrienden duidt aan hoe patiënten het ziekenhuisverblijf ervaren hebben. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst 'Vlaamse patiënten Peiling' (of een andere tevredenheidsvragenlijst). Indien je tijdens jouw verblijf in het ziekenhuis al suggesties hebt, aarzel niet om deze te bespreken met de zorgverleners.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Heel veel patiënten  zijn zeer positief over hun verblijf in ons ziekenhuis. Zij zouden het ziekenhuis zeker aanbevelen aan familie en vrienden. We bereikten het vooropgestelde streefcijfer van 70%.

Over de periode: 2022

Voorbereiding op de opname

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten zich voorbereid voelen op de ziekenhuisopname.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf van hun verwijzende arts informatie over de ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

93 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die vooraf goed geïnformeerd zijn, kunnen zich goed voorbereiden op een ziekenhuisopname. Hierdoor kan de opname zelf beter verlopen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers vragen op welke manier je je best voorbereidt op de opname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf van ziekenhuismedewerkers informatie over de ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

91 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die vooraf goed geïnformeerd zijn, kunnen zich goed voorbereiden op een ziekenhuisopname. Hierdoor kan de opname zelf beter verlopen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers vragen op welke manier je je best voorbereidt op de opname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf informatie over de kosten van hun ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

64 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben het recht om op voorhand te weten welke kosten ze kunnen verwachten bij een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers informatie vragen over de kosten van jouw ziekenhuisopname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

We hebben ingezet op informatie over de kosten van het ziekenhuisverblijf o.m. via informatie op onze website en de mogelijkheid om een kostenraming aan te vragen.

Over de periode: 2022

Informatie over de aandoening

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende informatie krijgen over hun aandoening.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de oorzaken van hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

58 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de mogelijke behandelingswijzen voor hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

66 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de gevolgen van hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

61 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Informatie over onderzoek, behandeling of verzorging

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende informatie krijgen over onderzoek, behandeling of verzorging.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over wat er precies zou gebeuren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

74 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over waarom iets nodig was? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

70 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

63 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten werd door medewerkers aangespoord om mee te beslissen over welk onderzoek, behandeling of verzorging ze kregen? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit.

51 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Participatie of meebeslissen over de eigen gezondheidszorg is een patiëntenrecht. Daarnaast kan dit ook kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan je zorgverlener om betrokken te worden in keuzes over onderzoeken, behandeling of verzorging.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Wij beschouwen patiënten als partners in de zorg. Na uitgebreide informatie krijgen de patiënten ruimte om mee te beslissen. Dat gebeurt zowel tijdens de voorbereiding van een opname als gedurende de opname, tijdens de patiëntentoer van de arts en de overdracht aan bed met  leden van het zorgteam.  Wij ondersteunen en begeleiden de patiënten hierbij en respecteren hun keuze. De patiënten appreciëren de inspraak die ze krijgen omtrent het moment van ontslag.

Over de periode: 2022

Wijze van omgaan met patiënten door zorgverleners en hun samenwerking

Met onderstaande vragen peilen we naar de wijze waarop zorgverleners met patiënten omgaan en hoe ze onderling samenwerken.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat artsen “altijd” begrijpelijke uitleg gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

82 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf meer uitleg vragen aan je arts, verpleegkundige en andere ziekenhuismedewerkers. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat artsen “altijd” vriendelijk en beleefd waren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

90 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die een goede relatie hebben met hun zorgverleners, ervaren minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan het melden aan je zorgverlener indien je vindt dat deze niet vriendelijk of beleefd tegen je is. Het is bovendien zo dat zelf vriendelijk en beleefd zijn tegen je gesprekspartner bijdraagt tot een positieve dialoog.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

9 op de 10 patiënten  zijn zeer tevreden over de vriendelijkheid en beleefdheid van onze artsen en verpleegkundigen. Naast  onze kernwaarden ‘deskundig,  verantwoordelijk en samen’ , dragen we een persoonlijke benadering hoog in het vaandel.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat verpleegkundigen “altijd” begrijpelijke uitleg gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

77 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf meer uitleg vragen aan je arts, verpleegkundige en andere ziekenhuismedewerkers. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat verpleegkundigen “altijd” vriendelijk en beleefd waren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

89 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die een goede relatie hebben met hun zorgverleners, ervaren minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan het melden aan je zorgverlener indien je vindt dat deze niet vriendelijk of beleefd tegen je is. Het is bovendien zo dat zelf vriendelijk en beleefd zijn tegen je gesprekspartner bijdraagt tot een positieve dialoog.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

9 op de 10 patiënten  zijn zeer tevreden over de vriendelijkheid en beleefdheid van onze artsen en verpleegkundigen. Naast  onze kernwaarden ‘deskundig,  verantwoordelijk en samen’ , dragen we een persoonlijke benadering hoog in het vaandel.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” gelijkaardige informatie gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

74 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” goed samenwerkten? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

83 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Om veilige zorg te waarborgen kunnen onze medewerkers terugvallen op tal van procedures  die ervoor zorgen dat er op een gelijke wijze zorg wordt geboden. Er wordt extra aandacht besteed aan informatie-overdracht bij de patiënt op kamer wanneer het team van samenstelling verandert of de patiënt van locatie verandert. Het OLVW zet in op informatie-uitwisseling met de eerstelijnspartners van de patiënt.  Het OLVW laat zich niet enkel door externe instanties inspecteren maar heeft ook een intern auditsysteem dat potentiële risico’s detecteert en continue verbetering opvolgt.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten voelde zich “altijd” in veilige handen bij de medewerkers? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

87 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Om veilige zorg te waarborgen kunnen onze medewerkers terugvallen op tal van procedures  die ervoor zorgen dat er op een gelijke wijze zorg wordt geboden. Er wordt extra aandacht besteed aan informatie-overdracht bij de patiënt op kamer wanneer het team van samenstelling verandert of de patiënt van locatie verandert. Het OLVW zet in op informatie-uitwisseling met de eerstelijnspartners van de patiënt.  Het OLVW laat zich niet enkel door externe instanties inspecteren maar heeft ook een intern auditsysteem dat potentiële risico’s detecteert en continue verbetering opvolgt.

Over de periode: 2022

Respect voor de persoonlijke levenssfeer

Met onderstaande vragen peilen we of de privacy van patiënten voldoende gerespecteerd wordt.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat hun privacy “altijd” gerespecteerd werd tijdens gesprekken? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

86 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten vinden het belangrijk dat hun privacy gerespecteerd wordt tijdens gesprekken en tijdens de zorgverlening. Dit is ook zo vertaald in de wetgeving: patiënten hebben recht op privacy tijdens een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer je vindt dat je privacy onvoldoende gerespecteerd wordt, kan je vragen aan ziekenhuismedewerkers om hier meer aandacht aan te besteden.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Integriteit van de persoonlijke gegevens is voor ons een essentieel aspect van onze persoonlijke zorg aan patiënten. We werken continu aan de privacy tijdens zorg en gesprekken, in documentatie en databeheer.  .  De naleving hiervan wordt gemonitord door het behalen en behouden van de ISO 27001 en ISO 27701 certificatie  voor  informatiebeveiliging.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat hun privacy “altijd” gerespecteerd werd tijdens onderzoeken, behandeling en verzorging? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

88 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten vinden het belangrijk dat hun privacy gerespecteerd wordt tijdens gesprekken en tijdens de zorgverlening. Dit is ook zo vertaald in de wetgeving: patiënten hebben recht op privacy tijdens een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer je vindt dat je privacy onvoldoende gerespecteerd wordt, kan je vragen aan ziekenhuismedewerkers om hier meer aandacht aan te besteden.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Integriteit van de persoonlijke gegevens is voor ons een essentieel aspect van onze persoonlijke zorg aan patiënten. We werken continu aan de privacy tijdens zorg en gesprekken, in documentatie en databeheer.  .  De naleving hiervan wordt gemonitord door het behalen en behouden van de ISO 27001 en ISO 27701 certificatie  voor  informatiebeveiliging.

Over de periode: 2022

Veilige zorg

Met onderstaande vragen peilen we of er volgens patiënten veilige zorg gegeven wordt.

Hoeveel procent van de patiënten zei dat medewerkers zich “altijd” aan hen voorstelden met naam en functie? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

55 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Belangrijke aspecten van veilige zorg zijn dat zorgverleners zich voorstellen met naam en functie en dat ze de identiteit van patiënten goed controleren vooraleer ze een onderzoek, behandeling of verzorging uitvoeren. Hierdoor worden vergissingen voorkomen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan ziekenhuismedewerkers om zich voor te stellen met naam en functie. Je kan hen ook vragen om te controleren of de informatie op je identificatiebandje correct is (staat jouw naam correct vermeld, is je geboortedatum correct, … ?).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Vanuit de patiëntentevredenheidsenquêtes 2016- 2018  hebben we zelf vastgesteld dat we nog een werkpunt hadden omtrent het zich voorstellen aan de patiënt. Samen met de partner-ziekenhuizen van het E17 ziekenhuisnetwerk werd in maart 2019 een project geïmplementeerd dat het bewustzijn bij de hulpverleners hieromtrent vergroot heeft.  We hebben ook andere initiatieven genomen zoals de voorstelling van de verantwoordelijke teamleden op een informatiebord in de afdelingsgang en het zich voorstellen van de teamleden die voor de patiënt verantwoordelijk zijn aan de patiënt op kamer naar aanleiding van informatie-overdrachten.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten zei dat medewerkers “altijd” hun naam, voornaam, geboortedatum en identificatiebandje controleerden bij onderzoeken, behandeling en verzorging? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

94 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Belangrijke aspecten van veilige zorg zijn dat zorgverleners zich voorstellen met naam en functie en dat ze de identiteit van patiënten goed controleren vooraleer ze een onderzoek, behandeling of verzorging uitvoeren. Hierdoor worden vergissingen voorkomen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan ziekenhuismedewerkers om zich voor te stellen met naam en functie. Je kan hen ook vragen om te controleren of de informatie op je identificatiebandje correct is (staat jouw naam correct vermeld, is je geboortedatum correct, … ?).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Om veilige zorg te waarborgen kunnen onze medewerkers terugvallen op tal van procedures  die ervoor zorgen dat er op een gelijke wijze zorg wordt geboden. Er wordt extra aandacht besteed aan informatie-overdracht bij de patiënt op kamer wanneer het team van samenstelling verandert of de patiënt van locatie verandert. Het OLVW zet in op informatie-uitwisseling met de eerstelijnspartners van de patiënt.  Het OLVW laat zich niet enkel door externe instanties inspecteren maar heeft ook een intern auditsysteem dat potentiële risico’s detecteert en continue verbetering opvolgt.

Over de periode: 2022

Zorg voor pijn

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten vinden dat er voldoende aandacht is voor de pijn die ze ervaren.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” voldoende vroegen naar hun pijn? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

84 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben recht op pijnbestrijding. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners regelmatig nagaan in welke mate hun patiënten pijn ervaren en deze onder controle trachten te houden.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Aarzel niet om aan de ziekenhuismedewerkers te signaleren dat je pijn hebt en hen te vragen hier iets aan te doen.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Met een quasi volledig nieuw algologisch team wordt de zorg voor pijn opnieuw aangescherpt.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” hun pijn goed onder controle hielden? De patiënten kregen de keuze tussen: Nooit, Soms, Meestal en Altijd. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

83 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben recht op pijnbestrijding. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners regelmatig nagaan in welke mate hun patiënten pijn ervaren en deze onder controle trachten te houden.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Aarzel niet om aan de ziekenhuismedewerkers te signaleren dat je pijn hebt en hen te vragen hier iets aan te doen.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Met een quasi volledig nieuw algologisch team wordt de zorg voor pijn opnieuw aangescherpt.

Over de periode: 2022

Ontslag uit het ziekenhuis

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende voorbereid zijn op hun ontslag uit het ziekenhuis.

Hoeveel procent van de patiënten kon mee beslissen over het moment van ontslag? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

77 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Wij beschouwen patiënten als partners in de zorg. Na uitgebreide informatie krijgen de patiënten ruimte om mee te beslissen. Dat gebeurt zowel tijdens de voorbereiding van een opname als gedurende de opname, tijdens de patiëntentoer van de arts en de overdracht aan bed met  leden van het zorgteam.  Wij ondersteunen en begeleiden de patiënten hierbij en respecteren hun keuze. De patiënten appreciëren de inspraak die ze krijgen omtrent het moment van ontslag.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten voelde zich klaar om naar huis te gaan? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

95 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Hoeveel procent van de patiënten kreeg informatie over de verdere behandeling na het ontslag uit het ziekenhuis (bv. over regels voor levensstijl, rust en werken, het gebruik van medicijnen of hulpmiddelen, controle-afspraken, …)? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

96 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes Ziekenhuis Waregem

Communicatie naar de patiënt toe is voor ons steeds belangrijk geweest.  Sinds enkele jaren voeren we daaromtrent  een specifiek beleid opdat de patiënten op een geïnformeerde wijze een beslissing kunnen nemen. Daarbij besteden we veel aandacht aan begrijpbare informatie over alternatieve onderzoeks – en behandelmogelijkheden, een goede voorbereiding en vroegtijdige signalen van een verwikkeling. Ook informatie omtrent de verdere behandeling na ontslag komt uitdrukkelijk aan bod. We hebben ingezet op begrijpelijke uitleg over ervaringen bij onderzoeken en behandelingen. Met de overdracht aan bed willen we de patiënt betrekken bij zijn zorg.

Over de periode: 2022

Internet explorer wordt niet ondersteund

Sorry, uw browser wordt niet meer ondersteund. Gelieve over te schakelen naar een modernere browser, zoals Edge, chrome, firefox etc.