Heilig Hartziekenhuis, Mol
Ervaringen opname
Alle aspecten van de zorg moeten zo goed mogelijk afgestemd worden op de noden van patiënten. De ervaring van patiënten zegt iets over de mate waarin het ziekenhuis de patiënt centraal stelt. Zorginstellingen kunnen de feedback van patiënten gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.
Welke aspecten worden gemeten ?
We peilen naar:
De ervaring van patiënten met de zorg. Dit wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling. Het Vlaams Patiëntenplatform vzw ontwikkelde deze vragenlijst na raadpleging van patiëntenvertegenwoordigers. Het is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen.
Deze resultaten zijn voor volwassen patiënten, die voor minstens 1 nacht zijn opgenomen in het ziekenhuis.
U ziet hier het resultaat van de vragen per thema:
- Algemene beoordeling door de patiënt
- Voorbereiding op de opname
- Informatie over de aandoening
- Informatie over onderzoek, behandeling of verzorging
- Wijze van omgaan met patiënten door de zorgverleners en hun samenwerking
- Respect voor de persoonlijke levenssfeer
- Veilige zorg
- Zorg voor pijn
- Ontslag uit het ziekenhuis
Het gaat hierbij om gecorrigeerde resultaten. We corrigeren voor verschillen tussen ziekenhuizen in de patiëntengroep die de vragenlijst heeft ingevuld, zoals de manier van afname, de leeftijd, het geslacht, de woonsituatie, de gezondheidstoestand en scholingsgraad.
Hoe kan je de resultaten interpreteren ?
Voor deze indicatoren werd een streefwaarde vooropgesteld. De grafiek maakt duidelijk of dit ziekenhuis met zijn resultaat de streefwaarde behaalt.
Het is belangrijk om te vermelden dat elke indicator op zichzelf staat. Je kan dus geen optelsom van alle behaalde resultaten per ziekenhuis maken. Deze indicatoren geven dan ook geen totaalbeeld van de kwaliteit in dit ziekenhuis. Het gaat slechts om deelaspecten voor elk van de thema's.