U bent hier

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

' . t('Embed code') . '

' . t('close') . '

Ervaringen opname

Alle aspecten van de zorg moeten zo goed mogelijk afgestemd worden op de noden van patiënten. De ervaring van patiënten zegt iets over de mate waarin het ziekenhuis de patiënt centraal stelt. Zorginstellingen kunnen de feedback van patiënten gebruiken om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Welke aspecten worden gemeten ?

We peilen naar:
De ervaring van patiënten met de zorg. Dit wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling. Het Vlaams Patiëntenplatform vzw ontwikkelde deze vragenlijst na raadpleging van patiëntenvertegenwoordigers. Het is een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst die peilt naar de mening van patiënten over de zorg die ze kregen.
Deze resultaten zijn voor volwassen patiënten, die voor minstens 1 nacht zijn opgenomen in het ziekenhuis.
U ziet hier het resultaat van de vragen per thema:

Het gaat hierbij om gecorrigeerde resultaten. We corrigeren voor verschillen tussen ziekenhuizen in de patiëntengroep die de vragenlijst heeft ingevuld, zoals de manier van afname, de leeftijd, het geslacht, de woonsituatie, de gezondheidstoestand en scholingsgraad.

Hoe kan je de resultaten interpreteren ?

Voor deze indicatoren werd een streefwaarde vooropgesteld. De grafiek maakt duidelijk of dit ziekenhuis met zijn resultaat de streefwaarde behaalt.
Het is belangrijk om te vermelden dat elke indicator op zichzelf staat. Je kan dus geen optelsom van alle behaalde resultaten per ziekenhuis maken. Deze indicatoren geven dan ook geen totaalbeeld van de kwaliteit in dit ziekenhuis. Het gaat slechts om deelaspecten voor elk van de thema's.

Algemene beoordeling en aanbeveling

Hoeveel procent van de patiënten gaf 9/10 of 10/10 aan dit ziekenhuis? De patiënten konden een score van 0/10 tot 10/10 aanduiden. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

65 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Via het meten van de ervaringen van patiënten weet men hoe patiënten hun ziekenhuisverblijf beleefden. Dit meten is geen doel op zich, maar een middel om verbeteringen na te streven. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst 'Vlaamse patiënten Peiling' (of een andere tevredenheidsvragenlijst).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

GZA ziekenhuizen draagt een optimale patiëntveiligheid en warme zorg op maat hoog in het vaandel. 64,66% van de patiënten geeft zijn verblijf een score van 9 of 10. Daarmee scoren we hoger dan het gemiddelde van de Vlaamse ziekenhuizen. Uiteraard blijven we verbeteracties opzetten om de ervaringen van onze patiënten verder te verbeteren.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten zou het ziekenhuis "zeker wel" aanbevelen bij familie of vrienden? De patiënten kregen de keuze tussen: zeker wel, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet, zeker niet. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

73 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

De mate waarin patiënten het ziekenhuis zouden aanbevelen aan familie of vrienden duidt aan hoe patiënten het ziekenhuisverblijf ervaren hebben. De feedback van patiënten laat zorginstellingen toe om de kwaliteit van hun zorgverlening te verhogen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis helpen verbeteren door je mening te geven via de vragenlijst 'Vlaamse patiënten Peiling' (of een andere tevredenheidsvragenlijst). Indien je tijdens jouw verblijf in het ziekenhuis al suggesties hebt, aarzel niet om deze te bespreken met de zorgverleners.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

72 % van de patiënten zouden ons ziekenhuis aanbevelen aan vrienden of familie. We zijn uiteraard blij met deze hoge score en willen er blijven op inzetten om deze hoge score in de toekomst ook te behouden en te verbeteren.

Over de periode: 2019

Voorbereiding op de opname

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten zich voorbereid voelen op de ziekenhuisopname.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf van hun verwijzende arts informatie over de ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

92 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die vooraf goed geïnformeerd zijn, kunnen zich goed voorbereiden op een ziekenhuisopname. Hierdoor kan de opname zelf beter verlopen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers vragen op welke manier je je best voorbereidt op de opname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

GZA hecht veel belang aan het voldoende en correct informeren van de patiënten. 92,05% van de patiënten geven aan duidelijke informatie te ontvangen van artsen over hun aandoening. In de komende maanden zullen wij de zorgverleners blijven sensibiliseren om steeds voldoende uitleg aan de patiënten te geven. Informatiefolders zullen bijkomend ontwikkeld worden daar waar nodig. Op de vernieuwde website zijn informatie brochures beschikbaar.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf van ziekenhuismedewerkers informatie over de ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

85 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die vooraf goed geïnformeerd zijn, kunnen zich goed voorbereiden op een ziekenhuisopname. Hierdoor kan de opname zelf beter verlopen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers vragen op welke manier je je best voorbereidt op de opname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

GZA hecht veel belang aan het voldoende en correct informeren van de patiënten door alle medewerkers. 84,89 % van de patiënten kregen duidelijke informatie over hoe zij zich moesten voorbereiden op hun verblijf in het ziekenhuis. Op de vernieuwde website van het ziekenhuis is een pagina beschikbaar met essentiële informatie voor een goede voorbereiding op een opname. We blijven ons  dagelijks inzetten zodat alle patiënten optimaal voorbereid zijn op hun opname in het ziekenhuis. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vooraf informatie over de kosten van hun ziekenhuisopname? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

50 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben het recht om op voorhand te weten welke kosten ze kunnen verwachten bij een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij een geplande ziekenhuisopname zelf aan je (verwijzende) arts en andere ziekenhuismedewerkers informatie vragen over de kosten van jouw ziekenhuisopname.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Voor dit item is er nog verbeterpotentieel mogelijk. Op de website kan een patiënt informatie terugvinden omtrent de kosten van de ziekenhuisopname. Er is eveneens een pagina voorzien waar een patiënt de kostprijs van zijn/haar verblijf kan laten berekenen. Het Vlaams Patiënten Platform gaat hier eveneens initiatieven rond nemen. GZA plant om het komende jaar hier aan mee te werken. Medewerkers van GZA volgden de informatie workshop van het Vlaams Patiënten Platform waarbij suggesties werden gegeven om deze informatie voorziening te optimaliseren.

Over de periode: 2019

Informatie over de aandoening

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende informatie krijgen over hun aandoening.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de oorzaken van hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

50 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Voor dit item is er nog verbeterpotentieel mogelijk. We hebben hier een vergelijkbaar resultaat met de andere ziekenhuizen in Vlaanderen. Er zullen bijkomende informatiebrochures ontwikkeld worden. Via online applicaties zal volgend jaar bijkomende informatie over hun aandoening, opname en verblijf in het ziekenhuis naar de patIënten verstuurd worden.Op de website zijn informatie brochures terug te vinden.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de mogelijke behandelingswijzen voor hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

59 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

58,70 % van de patiënten krijgen voldoende informatie over de mogelijke behandelingswijze van hun aandoening. Dit is een lichte stijging t.o.v. de vorige meting (56,9%) maar voor dit item is er nog verbeterpotentieel mogelijk. Recent werd de website van het ziekenhuis vernieuwd. Per discipline is er informatie over diverse behandelwijzen informatie beschikbaar. Bijkomend worden informatiebrochures ontwikkeld. Via online applicaties zal volgend jaar extra informatie over hun aandoening, opname en verblijf in het ziekenhuis naar de patIënten verstuurd worden. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg “altijd” informatie over de gevolgen van hun aandoening? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

51 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf uitleg vragen aan je arts en andere ziekenhuismedewerkers over de oorzaken, behandelingswijzen en gevolgen van je aandoening. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

De helft van de patiënten geeft aan informatie te krijgen over de gevolgen van hun aandoening. Er zullen bijkomende informatiebrochures ontwikkeld worden. Via online applicaties kan volgend jaar bijkomende informatie over hun aandoening, opname en verblijf in het ziekenhuis naar de patënten verstuurd worden. Zorgverleners worden gesensibiliseerd om voldoende informatie aan te patiënten te geven. 

Over de periode: 2019

Informatie over onderzoek, behandeling of verzorging

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende informatie krijgen over onderzoek, behandeling of verzorging.

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over wat er precies zou gebeuren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

65 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

64,73% van de patiënten kregen voldoende informatie voor een onderzoek, behandeling of verzorging. Dit is ongeveer 5% hoger dan de vorige meting. Wij blijven inzetten op verdere ontwikkeling van informatiebrochures. Op dit ogenblik wordt er een online applicatie getest waarbij er bijkomende informatie beschikbaar is voor patiënten. Zorgverleners worden blijvend gesensibiliseerd om voldoende informatie aan te patiënten te geven. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over waarom iets nodig was? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

60 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Ongeveer 60% van de patiënten geven aan voldoende informatie te ontvangen voor een onderzoek of behandeling. Vaak werd deze informatie al tijdens een voorgaande raadpleging gegeven. Herhalen van informatie geeft een betere kennis en geeft meer vertrouwen omdat men dan weet wat er gaat komen. Komende jaar willen we medewerkers motiveren om informatie regelmatig te herhalen. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg vóór een onderzoek, behandeling of verzorging “altijd” informatie over wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

48 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Goed geïnformeerde patiënten kunnen beter mee beslissingen nemen over hun zorg. Dit kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer er een onderzoek, behandeling of verzorging gepland is, kan je aan een ziekenhuismedewerker vragen wat er precies zal gebeuren, waarom dit nodig is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Je kan ook vragen om betrokken te worden in keuzes hierover.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

 Vaak werd deze informatie al tijdens een voorgaande raadpleging gegeven. Tijdens deze raadpleging krijgen patiënt een grote hoeveelheid informatie. Ale patiënten ondertekenen een informed consent waarbij uitleg van behandeling en gevolgen gegeven wordt. Het is belangrijk dat deze informatie op regelmatige tijdstippen herhald wordt. Komende jaar willen we medewerkers motiveren om informatie regelmatig te herhalen. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten werd door medewerkers aangespoord om mee te beslissen over welk onderzoek, behandeling of verzorging ze kregen? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit.

42 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Participatie of meebeslissen over de eigen gezondheidszorg is een patiëntenrecht. Daarnaast kan dit ook kan leiden tot een hogere tevredenheid, betere therapietrouw, een positieve relatie tussen zorgverlener en patiënt en betere klinische resultaten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan je zorgverlener om betrokken te worden in keuzes over onderzoeken, behandeling of verzorging.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Recent werd in GZA de functie "manager patiënten ervaringen" geïmplementeerd. Binnen deze rol zullen verschillende initiatieven opgezet worden om de participatie van de patiënt in de beslissing van zijn behandeling te verhogen.  In het verleden werden in GZA  praatcafé's georganiseerd voor oncologie patiënten waarbij ervaringen over de opname gedeeld werden. Er is ook een project lopende rond bedside briefen. GZA plant om de komende periode een aantal bijkomende initiatieven rond patiënten partidicipatie te ontwikkelen. Hierbij wordt o.a. gedacht aan oprichten van focusgroepen voor patiënten met een bepaalde aandoening, patiëntenraden etc. . 

Over de periode: 2019

Wijze van omgaan met patiënten door zorgverleners en hun samenwerking

Met onderstaande vragen peilen we naar de wijze waarop zorgverleners met patiënten omgaan en hoe ze onderling samenwerken.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat artsen “altijd” begrijpelijke uitleg gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

75 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf meer uitleg vragen aan je arts, verpleegkundige en andere ziekenhuismedewerkers. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

75,74% van de patiënten geven aan duidelijke informatie gekregen te hebben. We blijven er naar streven om patiënten begrijpelijke en uniforme informatie te geven aangepast aan de noden en de draagkracht van de patiënten. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat artsen “altijd” vriendelijk en beleefd waren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

88 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die een goede relatie hebben met hun zorgverleners, ervaren minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan het melden aan je zorgverlener indien je vindt dat deze niet vriendelijk of beleefd tegen je is. Het is bovendien zo dat zelf vriendelijk en beleefd zijn tegen je gesprekspartner bijdraagt tot een positieve dialoog.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

GZA vindt warme zorg zeer belangrijk waarbij de patiënt steeds centraal staat. Er wordt in GZA veel belang gehecht aan patiënten bejegening. Dit blijkt ook uit de hoge score (88%). We blijven hier verder op inzetten.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat verpleegkundigen “altijd” begrijpelijke uitleg gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

69 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die goede informatie krijgen over hun aandoening, de behandeling en de gevolgen ervan, kunnen actiever participeren aan hun zorgproces en ervaren minder angst en stress. Hierdoor stijgt de kans op positieve gezondheidsuitkomsten.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf meer uitleg vragen aan je arts, verpleegkundige en andere ziekenhuismedewerkers. Aarzel niet om bijkomende verduidelijking te vragen indien je nog vragen hebt.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

We streven er naar om patiënten begrijpelijke en uniforme informatie te geven aangepast aan de noden en de draagkracht van de patiënten. Bij dit item is er nog verbetering mogelijk. In verkennende gesprekken met patiënten gaan wij de informatienood van patiënten proberen te detecteren. Samen met de zorgverleners gaan wij nadenken over een aantal initiatieven om deze informatie te optimaliseren. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat verpleegkundigen “altijd” vriendelijk en beleefd waren? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

88 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die een goede relatie hebben met hun zorgverleners, ervaren minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan het melden aan je zorgverlener indien je vindt dat deze niet vriendelijk of beleefd tegen je is. Het is bovendien zo dat zelf vriendelijk en beleefd zijn tegen je gesprekspartner bijdraagt tot een positieve dialoog.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Kwalitatieve zorg is voor GZA zeer belangrijk. Warme zorgverlening is een onderdeel van deze kwalitatieve zorgverlening. Dit blijkt ook uit de hoge score (87,64%). 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” gelijkaardige informatie gaven? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

67 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Binnen GZA wordt reeds verschillnde jaren multidisciplinair samengewerkt. We streven er naar om patiënten begrijpelijke en uniforme informatie te geven aangepast aan de noden en de draagkracht van de patiënten. Bij dit item is er nog verbetering mogelijk. Binnen het zorgdepartement zal een werkgroep opgericht worden die verantwoordelijk is voor het lanceren van een aantal verbeterinitiatieven.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” goed samenwerkten? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

77 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Binnen GZA wordt er reeds gedurende geruime tijd multidisciplinair gewerkt. Cruciaal hierbij is onderlinge communicatie. We zetten hier reeds op in door het gebruik van de (I)SBARR-methode. De methode is een handvat voor eenduidige communicatie en heeft als doel om zo gestructureerd mogelijk over de situatie van een patiënt te communiceren. Op geregelde tijdstippen worden er overlegmomenten met de zorgverleners van verschillende disciplines georganiseerd waarbij informatie op elkaar afgestemd wordt.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten voelde zich “altijd” in veilige handen bij de medewerkers? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

80 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Wanneer zorgverleners goed samenwerken en gelijkaardige informatie geven, is de kans groter dat patiënten alle informatie krijgen die ze nodig hebben. patiënten die het gevoel hebben dat ze in veilige handen zijn en bij hun zorgverleners, ervaren bovendien minder angst en stress.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan bij onduidelijkheden over de zorg die je krijgt steeds uitleg vragen aan verpleegkundigen, artsen en andere ziekenhuismedewerkers.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

80% van de patiënten voelen zich veilig in GZA. We zetten continu in op kwalitieve en veilige zorg. Zorgverleners worden er toe aangezet goed samen te werken en gelijkaardige informatie te geven. Er worden verschillende informatie sessies georganiseerd voor vb. aanstaande ouders, patiënten met een oncologische andoening, voor een heelkundige ingreep aan de knie etc. Dit vergroot het vertrouwenen vermindert angst en stress.

Over de periode: 2019

Respect voor de persoonlijke levenssfeer

Met onderstaande vragen peilen we of de privacy van patiënten voldoende gerespecteerd wordt.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat hun privacy “altijd” gerespecteerd werd tijdens gesprekken? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

82 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten vinden het belangrijk dat hun privacy gerespecteerd wordt tijdens gesprekken en tijdens de zorgverlening. Dit is ook zo vertaald in de wetgeving: patiënten hebben recht op privacy tijdens een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer je vindt dat je privacy onvoldoende gerespecteerd wordt, kan je vragen aan ziekenhuismedewerkers om hier meer aandacht aan te besteden.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Meer dan 80% van de patiënten vindt dat hun privacy gerespecteerd wordt. Privacy bewaken van de patiënten is een recht van de patiënt en blijft één van onze prioriteiten. Vorig jaar werd een data protection officer aangesteld om de privacy van patiënten gegevens te garanderen. Tijdens de verzorging of bij eventuele gesprekken waken wij er over dat de privacy van de patiënt gerespecteerd wordt.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat hun privacy “altijd” gerespecteerd werd tijdens onderzoeken, behandeling en verzorging? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

85 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten vinden het belangrijk dat hun privacy gerespecteerd wordt tijdens gesprekken en tijdens de zorgverlening. Dit is ook zo vertaald in de wetgeving: patiënten hebben recht op privacy tijdens een ziekenhuisopname.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Wanneer je vindt dat je privacy onvoldoende gerespecteerd wordt, kan je vragen aan ziekenhuismedewerkers om hier meer aandacht aan te besteden.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Meer dan 85% van de patiënten vindt dat hun privacy gerespecteerd wordt. Privacy bewaken van de patiënten blijft één van onze prioriteiten. 

Over de periode: 2019

Veilige zorg

Met onderstaande vragen peilen we of er volgens patiënten veilige zorg gegeven wordt.

Hoeveel procent van de patiënten zei dat medewerkers zich “altijd” aan hen voorstelden met naam en functie? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

48 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Belangrijke aspecten van veilige zorg zijn dat zorgverleners zich voorstellen met naam en functie en dat ze de identiteit van patiënten goed controleren vooraleer ze een onderzoek, behandeling of verzorging uitvoeren. Hierdoor worden vergissingen voorkomen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan ziekenhuismedewerkers om zich voor te stellen met naam en functie. Je kan hen ook vragen om te controleren of de informatie op je identificatiebandje correct is (staat jouw naam correct vermeld, is je geboortedatum correct, … ?).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Omdat topzorg meer is dan medische zorg van de hoogste plank, lanceerden we de campagne V.I.B. - Verwacht, geInformeerd & Beluisterd. Topzorg is naast medische zorg ook zorg met een hart. Die maakt dat elke patiënt zich bijzonder voelt. Het is zorg met een oog en een oor voor al onze patiënten. GZA vindt het zeer belangrijk dat zorgverleners zich voorstellen aan patiënten voor het toedienen van zorgen. Met bijna 48 %  is er nog verbeterpotentieel mogelijk. In de toekomst lanceren wij hiervoor nog bijkomende communicatie campagnes.

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten zei dat medewerkers “altijd” hun naam, voornaam, geboortedatum en identificatiebandje controleerden bij onderzoeken, behandeling en verzorging? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

87 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Belangrijke aspecten van veilige zorg zijn dat zorgverleners zich voorstellen met naam en functie en dat ze de identiteit van patiënten goed controleren vooraleer ze een onderzoek, behandeling of verzorging uitvoeren. Hierdoor worden vergissingen voorkomen.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan zelf vragen aan ziekenhuismedewerkers om zich voor te stellen met naam en functie. Je kan hen ook vragen om te controleren of de informatie op je identificatiebandje correct is (staat jouw naam correct vermeld, is je geboortedatum correct, … ?).

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Veilige zorg is topprioriteit binnen GZA. Het toedienen van juiste medicatie en zorgen aan de juiste patiënt is cruciaal. Op geregelde tijdstippen vinden interne en externe audits plaats. Er worden ook continu opleidingen en sensibilisatie acties georganiseerd rond dit item. 

Over de periode: 2019

Zorg voor pijn

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten vinden dat er voldoende aandacht is voor de pijn die ze ervaren.

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” voldoende vroegen naar hun pijn? De patiënten kregen de keuze tussen: Altijd, Meestal, Soms en Nooit. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

75 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben recht op pijnbestrijding. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners regelmatig nagaan in welke mate hun patiënten pijn ervaren en deze onder controle trachten te houden.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Aarzel niet om aan de ziekenhuismedewerkers te signaleren dat je pijn hebt en hen te vragen hier iets aan te doen.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Het multidisciplinaire pijnteam ondersteunt de afdelingen in het correct meten van de pijn en het toedienen van de pijnmedicatie. Maandelijks controleren we dossiers om na te gaan of de pijn bevraagd wordt en de medicatie correct is toegediend. Tijdens opleidingen en maandelijkse kwaliteitsrondes op de afdelingen worden deze resultaten besproken en bijgestuurd waar nodig. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten vond dat medewerkers “altijd” hun pijn goed onder controle hielden? De patiënten kregen de keuze tussen: Nooit, Soms, Meestal en Altijd. Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

78 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten hebben recht op pijnbestrijding. Daarom is het belangrijk dat zorgverleners regelmatig nagaan in welke mate hun patiënten pijn ervaren en deze onder controle trachten te houden.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Aarzel niet om aan de ziekenhuismedewerkers te signaleren dat je pijn hebt en hen te vragen hier iets aan te doen.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Het multidisciplinaire pijnteam ondersteunt de afdelingen in het correct meten van de pijn en het toedienen van de pijnmedicatie. Maandelijks controleren we dossiers om na te gaan of de pijn bevraagd wordt en de medicatie correct is toegediend. Tijdens opleidingen en maandelijkse kwaliteitsrondes op de afdelingen worden deze resultaten besproken en bijgestuurd waar nodig. Pijnprotocollen worden op regelmatige basis bijgestuurd op basis van de meest recente wetenschappelijke richtlijnen.

Over de periode: 2019

Ontslag uit het ziekenhuis

Met onderstaande vragen peilen we of patiënten voldoende voorbereid zijn op hun ontslag uit het ziekenhuis.

Hoeveel procent van de patiënten kon mee beslissen over het moment van ontslag? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

71 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

70% van de patiënten geven aan te kunnen mee beslissen over het tijdstip van het ontslag. We streven er naar om elke patiënt zo volledig mogelijk te informeren over het ontslag.  Er wordt zeer snel na opname een consult sociale dienst aangevraagd indien nodig zodat het ontslag zo vlot mogelijk kan verlopen. 93% van de patiënten voelde zich echter wel klaar om naar huis te gaan. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten voelde zich klaar om naar huis te gaan? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

93 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

De meerderheid van de patiënten voelt zich klaar om naar huis te gaan. We kijken verder na welke patiënten het gevoel hebben te vroeg ontslagen te worden en eventuele bezorgdheden en onzekerheden over hun ontslag weg te nemen. 

Over de periode: 2019

Hoeveel procent van de patiënten kreeg informatie over de verdere behandeling na het ontslag uit het ziekenhuis (bv. over regels voor levensstijl, rust en werken, het gebruik van medicijnen of hulpmiddelen, controle-afspraken, …)? De patiënten kregen de keuze tussen: Ja en Nee Deze indicator wordt gemeten met de Vlaamse Patiënten Peiling.

95 %
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100

Waarom is deze indicator belangrijk?

Patiënten die kunnen meebeslissen over hun ontslag uit het ziekenhuis en die voldoende informatie hebben over hun verdere behandeling, hebben minder kans op complicaties en heropnames.

Wat kan u zelf doen als patiënt?

Je kan vragen aan ziekenhuismedewerkers om mee te beslissen over het moment van ontslag. Je kan ook zelf informatie vragen over de verdere behandeling wanneer je niet meer opgenomen bent in het ziekenhuis.

Hier staat een staafgrafiek die het resultaat toont van de voorziening dat u hebt gekozen hebt. De staafgrafiek toont ook waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen, de streefwaarde voor deze indicator en de mediaan.

Legende

  • De gekleurde balk toont het resultaat van de voorziening voor de aangeduide periode of van de voorzieningen in de vergelijking voor de meest recente periode.
  • De onderste, grijze balk (het “95% interval”) geeft aan waar de resultaten uitkomen van 95% van de voorzieningen in de meest recente periode.
  • De gearceerde, groene velden geven aan wat de streefwaarde en het ambitieniveau is voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).
  • De lichtblauwe brede stippellijn is de mediaan of het middelpunt van de sector, in de meest recente periode: de helft van de voorzieningen in deze sector haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.

Hier staat een boxplot. Een boxplot toont met een box waar de resultaten liggen van de helft van alle ziekenhuizen. In het midden van de box ligt de mediaan. Daarnaast geeft de boxplot ook aan tussen welke grenzen 80% van alle ziekenhuisresultaten liggen, waar de uitschieters liggen en wat de streefwaarde is voor deze indicator.

Legende

  • De helft van alle voorzieningen ligt met zijn resultaat binnen de rechthoek (de “box”) van deze boxplot.
  • De lijn in het midden van de box geeft de mediaan of het middelpunt aan: de helft van de voorzieningen haalde een resultaat hoger dan of gelijk aan de mediaan, de andere helft haalde een resultaat lager dan of gelijk aan de mediaan.
  • De strepen links en rechts van de box: geven het laagste en hoogst gemeten resultaat weer (het minimum en het maximum). Wie buiten deze lijnen valt, is een uitschieter, een afwijkend resultaat.
  • De groene gearceerde velden: geven de streefwaarde en het ambitieniveau aan voor deze indicator (hoe wordt de streefwaarde gekozen?).

Toelichting voorziening

Gasthuiszusters Antwerpen (GZA)

Bijna 95% van de patiënten geven aan voldoende informatie over de verdere behandeling na hun ontslag uit het ziekenhuis te krijgen. De informatiebrochures en de vernieuwde website zullen hiertoe nog aan bijdragen om het aantal tevreden patiënten te verhogen. Op de afdelingen blijven we aandacht hebben voor een optimaal ontslagmanagement

Over de periode: 2019

Internet explorer wordt niet ondersteund

Sorry, uw browser wordt niet meer ondersteund. Gelieve over te schakelen naar een modernere browser, zoals Edge, chrome, firefox etc.